Codul Rutier 2022 va suferi câteva modificări. Începând cu data de 20 noiembrie, a intrat în vigoare o nouă prevedere, despre care toți șoferii trebuie să știe.
Vorbim despre modificarea art. 64 alin. 1 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Pentru că legea nr. 302 din 15 noiembrie 2022 a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial, acesta se poate aplica deja.
Ce trebuie să știe șoferii? Ei bine, acești apoi rămâne fără mașină pentru o simplă greșeală făcută în trafic. Cu alte cuvinte, Poliția Rutieră poate dispune și ridicarea mașinilor ce staționează neregulamentar pe trotuar, nu numai a celor staționate neregulamentar pe partea carosabilă.
Până acum, legislația anterioară spunea că autovehiculele puteau fi parcate pe trotuar doar dacă există indicatoare sau marcaje în acest sens.
De asemenea, mașinile puteau fi parcate și dacă mai rămâne un spațiu pentru circulația pietonilor de cel puțin un metru lățime.
Acum însă, noile reguli sunt mai stricte. Inițiatorul proiectului spune că era nevoie de o astfel de măsură, pentru că sunt cazuri în care anumite persoane nu au suficient loc pe trotuar, deși au probleme deosebite.
De asemenea, nu de puține ori ambulanța sau pompierii erau nevoiți să intervină, însă accesul le era blocat de mașinile parcate în mod ilegal.
”Acest proiect, inițiat în 2019 pentru a corecta o inadvertență din Codul rutier, a fost cerut de primari de toate culorile politice, care s-au confruntat și se confruntă cu un fenomen extrem de nociv: blocarea utilizării trotuarelor. Sunt oameni în vârstă, persoane cu dizabilități, mame și copii mici nevoiți să meargă pe carosabil pentru că trotuarele sunt ocupate ilegal de mașini.
Au fost inclusiv cazuri grave când pompierii nu au putut ajunge să stingă un incendiu din cauza acestor autovehicule parcate ilegal. Iar Poliția rutieră nu a putut înlătura aceste mașini în interpretarea legii de până acum.
Trebuie să înțelegem că orașele sunt pentru toți, și pentru pietoni, pentru vârstnici, pentru mame, pentru persoanele cu dizabilități, categorii care nu trebuie să fie ostracizate și împiedicate să poată folosi străzile din orașele în care trăiesc”, declara Cătălin Drulă, președintele USR, inițiatorul proiectului.