Îți poți distruge organismul dacă bei prea multă apă! Câți litri maxim poți consuma pe zi? Simptomele excesului sunt devastatoare

15 oct. 2022
Îți poți distruge organismul dacă bei prea multă apă! Câți litri maxim poți consuma pe zi? Simptomele excesului sunt devastatoare

Toate celulele organismului au nevoie de apă pentru a funcționa bine. Problema apare atunci când beți prea multă apă, ceea ce se numește suprahidratare.

Nu există o formulă unică pentru a determina câtă apă trebuie să beți zilnic. Recomandarea populară de opt pahare pe zi este un bun punct de plecare. Ar trebui să vă ajustați aportul în jurul acestei cantități în funcție de mediul în care vă aflați, de regimul de exerciții fizice, de starea generală de sănătate și de condiții precum sarcina sau alăptarea.

Atunci când beți prea multă apă, puteți suferi otrăvire cu apă, intoxicație sau o perturbare a funcțiilor cerebrale. Acest lucru se întâmplă atunci când există prea multă apă în celule (inclusiv în celulele creierului), ceea ce face ca acestea să se umfle. Atunci când celulele din creier se umflă, acestea provoacă presiune în creier. Este posibil să începeți să vă confruntați cu lucruri precum confuzie, somnolență și dureri de cap. Dacă această presiune crește, ar putea cauza afecțiuni precum hipertensiunea (tensiune arterială ridicată) și bradicardia (ritm cardiac scăzut).

Sodiul este electrolitul cel mai afectat de suprahidratare, ceea ce duce la o afecțiune numită hiponatremie. Sodiul este un element crucial care ajută la menținerea echilibrului fluidelor în interiorul și în afara celulelor. Atunci când nivelurile sale scad din cauza unei cantități mari de apă în organism, fluidele intră în interiorul celulelor. Atunci celulele se umflă, ceea ce vă expune la riscul de a avea convulsii, de a intra în comă sau chiar de a muri.

Cum îți dai seama dacă bei prea multă apă?

Una dintre cele mai bune modalități de a determina dacă bei suficientă apă este să monitorizezi culoarea urinei. De obicei, aceasta variază de la galben pal la culoarea ceaiului, datorită combinației dintre pigmentul urocrom și nivelul de apă din corpul dumneavoastră. Dacă urina este adesea limpede, acesta este un semn sigur că bei prea multă apă într-un interval scurt de timp.

Un alt semn este dacă te ușurezi mai mult decât de obicei. În medie, ar trebui să urinați de șase până la opt ori pe zi. Să mergi până la 10 ori este normal pentru cei care beau apă de mare performanță sau pentru persoanele care consumă în mod regulat cofeină sau alcool.

Un al treilea mod de a evita să bei prea multă apă este să fii conștient de momentul în care corpul tău are nevoie de ea. Organismul poate lupta împotriva deshidratării, anunțându-vă când aveți nevoie să o beți. Setea este răspunsul organismului la deshidratare și ar trebui să fie semnalul care să vă ghideze.

Simptomele suprahidratării pot semăna cu cele ale deshidratării. Atunci când aveți prea multă apă în organism, rinichii nu pot elimina excesul de lichid. Acesta începe să se adune în organism, ceea ce duce la greață, vărsături și diaree.

Durerile de cap pot însemna atât hidratare, cât și deshidratare. Excesul de apă în organism determină scăderea nivelului de sare din organism și umflarea celulelor. Această umflătură le face să crească în dimensiune, iar cele din creier apasă pe craniu. Această presiune provoacă o durere de cap pulsatilă și poate duce la afectarea creierului și la probleme de respirație.

Atunci când sunteți suprahidratat, veți observa o umflătură sau o decolorare a picioarelor, mâinilor și buzelor. Atunci când celulele se umflă, se va umfla și pielea.

Atunci când nivelul de electroliți scade din cauza consumului excesiv, echilibrul organismului scade. Nivelurile scăzute de electroliți din organism pot provoca spasme musculare și crampe.

Dacă bei prea multă, rinichii lucrează prea mult pentru a elimina excesul de apă. Acest lucru creează o reacție hormonală care vă face să vă simțiți stresat și obosit. Dacă nu te poți ridica din pat după ce ai băut prea multă apă, înseamnă că rinichii tăi lucrează prea mult.

Câtă apă ar trebui să bei într-o zi?

Nu există orientări verificate pentru cantitatea pe care trebuie să o beți zilnic. Cantitatea de care are nevoie corpul tău depinde de: nivelul activității fizice, clima, greutatea corporală și sex.

Femeile cu vârsta cuprinsă între 19 și 30 de ani ar trebui să bea zilnic aproximativ 2,7 litri de apă. Bărbații de aceeași vârstă au nevoie de aproximativ 3,7 litri. Bazându-vă pe nivelul de sete s-ar putea să nu funcționeze pentru toată lumea, în special pentru sportivi, persoanele în vârstă și femeile însărcinate.

O mare parte a corpului este alcătuită din apă, care este vitală pentru funcționarea celulelor și pentru viață. Corpul dumneavoastră vă va avertiza atunci când are nevoie de mai multă apă. Atunci când beți prea multă, aceasta poate duce la afecțiuni fatale. Dacă nu știți câtă apă ar trebui să beți zilnic, respectați sfatul popular de opt pahare pe zi, scrie webmd.com.